TELECOM Digest OnLine - Sorted: BBC Fined Over 'Blue Peter' Phone in Scam

BBC Fined Over 'Blue Peter' Phone in Scam

Reuters News Wire (
Mon, 09 Jul 2007 11:46:48 -0500

LONDON (Reuters) - British media watchdog Ofcom has imposed an
unprecedented 50,000 pound fine on the BBC over a phone-in scam on
"Blue Peter," one of the public-service broadcasters most popular
children's shows.

The BBC was guilty of serious breaches of the broadcasting code, Ofcom
ruled, by allowing a young studio guest to pose as a fake competition
winner on the television programme.

It was the first time Ofcom imposed a financial penalty against the

In its ruling, Ofcom's sanctions committee concluded that the BBC was
guilty of deception and making a child complicit in that deception.

The broadcaster was found to have breached two rules: the first
stating that competitions should be conducted fairly and the second
stating that due care must be taken over the welfare and the dignity
of people under 18 in such programmes.

"The decision to involve a child in the deception for the sake of
expediency demonstrated a casual lack of regard for the welfare of
that child," Ofcom said.

Almost 40,000 children called the "Blue Peter" premium rate phone line
on November 27 last year in a competition to win a toy.

Viewers were asked to identify a character from soap opera
"EastEnders" from a picture of his feet and an accompanying clue.

But when a technical glitch meant no winning entrant could be
selected, a member of the production team asked a girl visiting the
studio with her parent to pose as a winning caller.

She was given the correct answer and put on air.

Another member of the public visiting the studio on the same day
observed what had taken place and blew the whistle in March this year.

The regulator recently imposed its biggest ever penalty, a 300,000 pound
fine, against Channel 5 television for faking winners in live call-in
competitions "Brainteaser" and "Memory Bank."

Premium rate regulator ICSTIS last week imposed a record fine of 150,000
pounds on Channel 4 television's "Richard and Judy" show over a fake

The BBC was not immediately available for comment.

Copyright Reuters 2006.

NOTE: For more telecom/internet/networking/computer news from the
daily media, check out our feature 'Telecom Digest Extra' each day at . Hundreds of new
articles daily. And, discuss this and other topics in our forum at (or)

For more news and headlines, please go to:

Post Followup Article Use your browser's quoting feature to quote article into reply
Go to Next message: PRN NewsWire: "American Values Urges FCC to Approve Sirius-XM Merger"
Go to Previous message: Sharon Gaudin, Information Week: "Harry Potter Worm/Virus Claims Potter is Dead"
TELECOM Digest: Home Page